Op woensdag 5 juni zijn de tussentijdse resultaten van het Gak project: Hoe hoort het op de werkvloer gepresenteerd. De eerste resultaten laten zien dat 52% van de werknemers van deelnemende organisaties hinderlijk geluid op de werkvloer ervaart.
Lawaai op de werkvloer: apparatuur dat geluid produceert, bellende collega’s en geroezemoes op de gangen. Iedereen heeft er wel ervaring mee. Vermoeidheidsklachten, concentratieproblemen en hoofdpijn zijn zomaar een paar klachten door hinderlijk geluid. Een gezonde geluidsomgeving helpt medewerkers vitaal en inzetbaar te houden.
De eerste resultaten van het onderzoek “Hoe hoort het op de werkvloer?” laten zien hoeveel medewerkers, van de deelnemende organisaties, hinderlijk geluid ervaren. Dit is niet eerder zo – letterlijk – in beeld gebracht. Tot voor kort dachten medewerkers dat geluid er gewoon bij hoort op en tijdens het werk. Iets waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Hierdoor is het minder zichtbaar en tastbaar voor werkgevers. Het onderzoek draagt bij aan het bewustzijn bij werkgevers over hinderlijk geluid op de werkvloer.
Samen met genodigden; audiciens, bedrijfsartsen, beleidsmakers, ervaringsdeskundigen en geluidsprofessional, zijn we op 5 juni hierover met elkaar in gesprek gegaan. Wat kunnen we doen om de situatie op de werkvloer te verbeteren? Welke rol heeft de werkgever, wat kunnen we doen aan de akoestiek en wat kunnen we formaliseren in bijv. de RI&E? De gevoerde discussies leverden nieuwe inzichten en ideeën op waarmee het projectteam in het tweede deel van het onderzoek mee aan de slag kan.
Het project “Hoe hoort het op de werkvloer” is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Audicien Bedrijven (NVAB), patiëntenvereniging Hoormij·NVVS, Heart2Hear en de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en wordt gesubsidieerd door het Gak. Meer weten over het onderzoek? Lees dan hier het verslag. Het onderzoek loopt tot medio 2025. Tijdens een congres in 2025 worden de eindresultaten gepresenteerd.